Sfânta Împărtășanie
Protestanții și neoprotestanții numesc Sfânta Împărtășanie „Cina Domnului”, considerându-o un simbol al Trupului și Sângelui Mântuitorului Iisus Hristos și nu adevăratul Trup și Sânge al Său.
Noi ortodocși, după cum ne învață Scriptura, credem că Sfânta Împărtășanie este Trupul și Sângele adevărat al lui Hristos, după cum spune și Sfântul Pavel: „Paharul binecuvântării pe care îl binecuvântăm nu este oare, împărtășirea cu Sângele lui Hristos? Pâinea pe care o frângem nu este împărtășirea cu trupul lui Hristos?” (I Corinteni 10, 16).
De asemenea, Iisus Hristos când a instituit această sfântă Taină în ajunul răstignirii Sale, la Cina cea de Taină, nu a zis: „Luaţi, mâncaţi, acesta este un simbol al trupului Meu”, ci a zis : „Luaţi, mâncaţi, acesta este Trupul Meu care se dă pentru voi; aceasta să o faceţi spre pomenirea Mea. Asemenea și paharul, după ce au cinat zicând: Acest pahar este Legea cea nouă întru sângele meu care se varsă pentru voi” (Luca 22, 19-20).
Iisus Hristos spune: „Trupul Meu este adevărată mâncare şi Sângele Meu este adevărată băutură. Cel ce mănâncă Trupul Meu şi bea Sângele meu rămâne întru Mine şi Eu întru el” (Ioan 6, 56). Sfântul Pavel, arătând sfinţenia pâinii şi a vinului de la Sfânta împărtăşanie zice: „Să se cerceteze omul pe sine şi aşa să mănânce din această pâine şi să bea din pahar. Căci cel ce mănâncă şi bea cu nevrednicie, osândă îşi mănâncă şi bea” (I Corinteni 11, 28-29).
Astfel, vedem că a se împărtăşi cu Trupul Domnului, omul trebuie să se pregătească sufleteşte. Dar dacă ar fi pâine şi vin natural, ce pregătire ar mai trebui? Pâinea şi vinul natural nu pot aduce iertarea păcatelor. Aceasta o poate face doar Trupul şi Sângele lui Hristos care S-a jertfit spre iertarea păcatelor noastre. Jerfa lui Hristos de pe Golgota nu se mai repetă în chip sângeros, deoarece dacă s-ar repeta în chip sângeros, atunci ar însemna că Jertfa Sa nu poate să spele păcatele. Ea însă, se repetă în chip nesângeros la Sfânta Liturghie, pentru ca roadele ei să fie actualizate şi pentru ca roadele ei să fie întotdeauna prezente şi vii în trupurile şi sufletele noastre, până la a Doua Venire a Domnului, după cum El însuşi ne învaţă: „Aceasta să o faceţi întru pomenirea mea”.
Puterea de a săvârşi minunea prefacerii pâinii şi vinului la Sfânta Liturghie în Trupul şi Sângele Domnului s-a dat Apostolilor, precum şi episcopilor şi preoţilor, care sunt urmaşii lor. Trebuie să se ştie că nu preoţii sunt cei care realizează această Taină; ei doar se roagă, chemând pe Duhul Sfânt ca să se coboare peste pâine şi vin şi ele să devină cu adevărat Trupul şi Sângele Domnului. Această minune se întâmplă la Sfânta Liturghie, în momentul în care se cântă: „Pe Tine Te lăudăm, pe Tine Te binecuvântăm, Ţie îţi mulţumim, Doamne, şi ne rugăm Ţie, Dumnezeului nostru”. În acest moment preotul invocă în rugăciune pe Duhul Sfânt zicând: „Doamne cel ce în ceasul al treilea ai trimis pe Duhul Sfânt Apostolilor Tăi, pe Acela, Bunule, nu-Llua de la noi, cini- L înnoieşte nouă, celor ce ne rugăm Ţie. Încă aducem Ţie această slujbă duhovnicească şi fără de sânge, şi Te chemăm, Te rugăm şi cu umilinţă la Tine cădem: Trimite Duhul Tău cel Sfânt peste noi şi peste aceste Daruri, ce sunt puse înainte. Şi fă, adică, pâinea aceasta, Cinstit Trupul Hristosului Tău. Amin. Iar ceea ce este în potirul acesta, Cinstit Sângele Hristosului Tău. Amin. Prefăcându-le cu Duhul Tău cel Sfânt. Amin. Amin. Amin.” Dacă noi în Potir vedem pâine și vin în loc de carne și sânge, este din mila lui Dumnezeu, pentru că dacă am vedea propriu-zis carne și sânge ne-am înfricoșa și nu ne-am putea apropia de Potir.
Sursa: Pr. Bogdan Frăsilă, Să ne apărăm credința.